Как да се справим с есенната депресия  

Posted by az100yan

Смяната на лятото с есента никога не е била особено весела. На някои от нас преминаването от отпуск в работен режим им се отразява доста зле, което обаче не е непоправимо.
Защо изпадаме в есенна депресия?
Причините са очевидни – лятото е свършило, а с него и отпуската ни. Били сме на почивка, забавлявали сме се и сега изведнъж се връщаме в работна обстановка, трябва да ставаме рано и да изпълняваме задължения. Тази промяна се подсилва и от времето – есенните дъждове и облачни дни допринасят да се събуждаме в мрачно и дъждовно настроение и целият свят да ни е крив.
За да не ставаме с... левия крак чак до декември
Има много начини да не се поддадеш на мрачното есенно настроение, затова ще споменем само няколко.
Върни лятото като разгледаш за пореден път снимките от почивката си. Ако не си ги гледал с приятелите, с които си бил там, покани ги да ги гледате заедно. Връщането към приятните емоции ще те зареди с положително настроение и така депресията по-трудно ще те налегне.
Използвай това, че не само ти си в есенно настроение. Събери приятели вкъщи или покани само гаджето си, направи коктейли, гледайте хубав филм, унищожете промишлено количество пуканки. Приятното прекарване с близки хора винаги повдига настроението.
Веселите и ярки цветове също са безценни в борбата с лошото настроение. Обгради се с топли цветове като оранжево, червено, жълто. Купи си чаша за кафе в такъв цвят, или нова дреха, или нещо, което стои на работното ти място и което виждаш всеки ден (поставка за канцеларски материали, часовник, листчета за писане...) Всъщност топлите цветове изобилстват и в природата по това време, така че отдели време да излезеш навън, да се разходиш и да се порадваш на последните силни слънчеви лъчи за тази година. Виж красивото в есента.





Почивката също е много важна. Това, че отново си на работа или училище, не значи, че трябва да се съсипваш. Отделяй време за почивка, и то за любимата ти почивка, а не за забавленията, които ти предлагат. Все пак се старай да балансираш активната почивка с мързела, защото имаш нужда и от двете. Намери начин да спортуваш отвреме навреме, да излизаш навън с приятели; също така и да прекарваш безценни часове пред някой филм или игра, без да помръдваш цяла вечер. Времето ти за почивка вече е по-малко, отколкото е било през лятото, затова трябва да го използваш пълноценно и докрай.
Спортът е задължителна част от начина ти на живот, за което има и научни доказателства – учените твърдят, че 30 минути физическа активност на ден подобрява положението на хора, склонни към или страдащи от депресия. Спортът е нещо като природен антидепресант, само че без страничните ефекти. Аеробните упражнения стимулират невротрансмитерите в мозъка да произвеждат серотонин, който подобрява настроението ни. Ароматите са друг приятен начин за повдигане на настроението. Купи си душ гел, който мирише на нещо любимо и така ще превърнеш времето в банята в истинска почивка. Хубавите аромати събуждат сетивата и ни помагат да се наслаждаваме на живота.
Цветята и гледането им вкъщи за някои може да са женско хоби, но всъщност то прави дома ти по-уютен, а колкото по-добре се чувстваш в личното си пространство, толкова по-трудно ще се поддадеш на есенната депресия. Ако мислиш, че няма да се сещаш да поливаш цветя всеки ден, вземи си кактус.
Избягвай неприятните срещи, доколкото това е възможно. Понякога ни се налага да общуваме с хора, които не понасяме, и няма как да го избегнем. Ако обаче има как, просто не се занимавай с тях.
Здравословната храна също помага, защото колкото по-правилно се храниш, толкова по-добре се чувстваш, независимо от сезона. Още повече, през есента има изобилие от плодове, което трябва да се използва. Яж леки храни и не забравяй да пиеш много течности.
Накрая
Есенната депресия може да се изяви по най-различни начини – от безсъние и лошо настроение до голяма умора и нежелание за каквото и да било. Въпросът е да се справим с проблема възможно най-бързо, като сме позитивни и направим няколко прости промени в начина си на живот, за които вече стана дума. Това не е здравословен проблем, който се нуждае от лечение, а психологическа нагласа, която трябва да настроим така, че мрачният сезон да не засегне доброто ни настроение.

This entry was posted on понеделник, 22 септември 2008 г. at 9:34 ч. . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 коментара

Публикуване на коментар